Wydarzenia

Kryteria ocen zachowania w klasach IV – VI

§ 43

1. Zachowanie ucznia ocenia się na podstawie stopnia respektowania przez ucznia obowiązujących kryteriów ocen zachowania w klasach 4-6.
2. Zasady i kryteria oceniania zachowania zostały zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną 11.09.2014 r.
3. Śródroczną i roczną ocenę zachowania, począwszy od klasy IV, ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
4. Zasady i kryteria oceniania zachowania zostają przedstawione uczniom i ich rodzicom na początku roku szkolnego przez wychowawców klas podczas godzin wychowawczych i na zebraniach z rodzicami.
5. Oceny zachowania są jawne dla ucznia i jego rodziców.
6. Zachowanie ucznia oceniane jest systematycznie przez cały rok szkolny.
7. Śródroczną i roczną ocenę zachowania ustala wychowawca klasy. Ma on obowiązek uwzględnić ustne i pisemne uwagi i opinie nauczycieli, pracowników szkoły, uczniów danej klasy i ocenianego ucznia jak również wpisy do zeszytu uwag, wpisy do zeszytu dyżurnych szkolnych (dot. Braku obuwia zmiennego), wpisy w dzienniku lekcyjnym o braku posiadania tarczy oraz stroju ujednoliconego). Ustalona przez wychowawcę ocena musi być skonsultowana z pozostałymi nauczycielami przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej. Ocena zachowania ucznia zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną jest ostateczna, o ile nie zostaną zgłoszone zastrzeżenia.
8. Ocena końcowa zachowania nie może być wyższa więcej niż 1 stopień w skali ocen zachowania od śródrocznej oceny zachowania.
9. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
10. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności następujące obszary:

A. stosunek do obowiązków szkolnych;
B. kultura osobista;
C. zachowania społeczne;
D. aktywność społeczna.
11. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie może mieć wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
12. Ocena zachowania na koniec roku jest średnią ocen z dwóch półroczy.
13. O każdej proponowanej ocenie śródrocznej lub końcowej rodzic (prawny opiekun) informowany jest na miesiąc przed radą klasyfikacyjną (wpis w dzienniczku ucznia). Jeśli uczeń dopuści się rażących czynów w okresie 1 miesiąca przed radą klasyfikacyjną, wychowawca ma prawo do obniżenia każdej oceny zachowania na nieodpowiednią lub naganną, natychmiast informując o tym rodziców.
14. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno -wychowawczych.
15. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
16. W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w szkole inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji;
b) wychowawca klasy;
c) wskazany przez Dyrektora Szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
d) Pedagog Szkoły;
e) przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
f) przedstawiciel Rady Rodziców.
17. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
18. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności: skład komisji, termin jej posiedzenia, wynik głosowania, ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

XI. Zasady ustalania oceny zachowania:

§ 44

A. STOSUNEK DO OBOWIĄZKÓW SZKOLNYCH:
1. przestrzeganie przepisów szkolnych i prawnych zawartych w Statucie Szkoły,
WSO, regulaminów pracowni;
2. przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
3. systematyczne i punktualne uczęszczanie na zajęcia lekcyjne w tym
fakultatywne zajęcia z wychowania fizycznego, apele szkolne i
zajęcia nie dydaktyczne (wyjścia, wycieczki);
4. wywiązywanie się z zadań powierzonych przez szkołę, podejmowanie i
wykonywanie prac społecznie użytecznych na rzecz klasy, szkoły,
środowiska;
5. obowiązek bezwzględnego przestrzegania zakazu wykorzystywania i
używania telefonów komórkowych oraz innych elektronicznych środków
łączności i urządzeń multimedialnych.

B. KULTURA OSOBISTA:
1. przestrzeganie zasad grzecznościowych w różnych sytuacjach życiowych w szkole i poza szkołą;
2. odnoszenie się z szacunkiem i w sposób kulturalny do nauczycieli,
pracowników szkoły, koleżanek i kolegów;
3. dbanie o kulturę języka i nieużywanie wulgaryzmów;
4. kulturalne zachowanie podczas przejazdów środkami lokomocji i w placówkach kulturalno- oświatowych;
5. przestrzeganie zasad higieny osobistej i zasad zdrowotnych;
6. dbałość o schludny i estetyczny wygląd oraz stosowny strój.

C. ZACHOWANIA SPOŁECZNE:
1. przestrzeganie zasad współżycia społecznego;
2. odnoszenie się do kolegów bez urażających przezwisk, obelg, epitetów,
nieobrażanie członków rodziny;
3. współpracowanie w grupie;
4. w ramach współpracy koleżeńskiej pożyczanie zeszytów, przyborów;
5. służenie pomocą w nauce i przy wykonywaniu powierzonych prac;
6. prawdomówność, szczerość i uczciwość w postępowaniu, odwaga cywilna;
7. przeciwstawianie się przejawom przemocy, agresji i wulgarności;
8. zdolność do samooceny;
9. poszanowanie zdrowia własnego i cudzego, nieuleganie nałogom;
10. poszanowanie mienia szkolnego (m. In. O wyposażenie w salach lekcyjnych,
na korytarzach, w łazienkach, o szkolny sprzęt sportowy, książki z biblioteki);
11. poszanowanie cudzej własności;
12. poszanowanie mienia osobistego;
13. dbałość o honor i tradycje szkoły.

D. AKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA:
1. działalność w Klasowym Samorządzie Uczniowskim;
2. praca społeczna na rzecz klasy, szkoły, środowiska;
3. działalność o charakterze charytatywnym;
4. włączanie się w akcje szkolne;
5. czynny udział w imprezach, uroczystościach szkolnych;
6. reprezentowanie szkoły w konkursach i zawodach sportowych.

Przez braki statutowe rozumie się: brak dzienniczka, stroju szkolnego, tarczy (emblematu) szkoły, brak obuwia zmiennego.
Przez spóźnienia celowe rozumie się spóźnienia śródlekcyjne.

E. Powody, dla których uczeń absolutnie nie może otrzymać oceny zachowania:
1. Wzorowej: zdarzy się niewłaściwe zachowanie w stosunku do nauczyciela lub personelu, ma więcej niż pięć usprawiedliwionych spóźnień w półroczu, zdarza się że przeszkadza w prowadzeniu lekcji, z nieuzasadnionych powodów nie uczęszcza na zajęcia fakultatywne z wychowania fizycznego (brak zwolnienia z powodu uczestnictwa w pozaszkolnych zajęciach sportowych, których czas odbywania koliduje z czasem prowadzonych zajęć w szkole).

2. Bardzo dobrej: użycie wulgaryzmów.

3. Dobrej: celowe niszczenie mienia szkolnego.

4. Poprawnej: fałszowanie dokumentów szkolnych, naruszenie godności osobistej dorosłych lub rówieśników w stosunkach interpersonalnych.

5. Nieodpowiedniej: konflikt z prawem, naruszenie godności osobistej dorosłych lub rówieśników w stosunkach interpersonalnych, w ujawnionej korespondencji, w internecie itp.

F. Poprzez „stosowny strój ucznia” rozumie się strój schludny, czysty, estetyczny, nie wyzywający:

1. a) strój codzienny:
bluza w stosownym kolorze (biały, popielaty, granatowy, czarny,
niebieski) z emblematem szkoły lub bluzeczka w w/w kolorze

b) strój galowy dziewczynki:
biała bluzka, granatowa (nie jeans) lub czarna spódnica, granatowe lub
czarne spodnie (nie leginsy, nie jeansy),

c) strój galowy chłopcy:
biała koszula, granatowe (nie jeansy) lub czarne spodnie;

2. brak jakichkolwiek tatuaży;
3. małe kolczyki dopuszczalne są tylko w uszach (dotyczy dziewczynek);
4. zdejmowanie nakrycia głowy (czapka, kaptur) na terenie szkoły;
5. podczas lekcji wychowania fizycznego nie można mieć żadnych przypinanych ozdób, biżuterii (w tym: łańcuszków, bransoletek, pierścionków, zegarków, itp.

6. nie dopuszcza się:

1. spódnic i spodenek o długości powyżej połowy ud;
2. bluzek odsłaniających pępek;
3. koszulek na cienkich ramiączkach;
4. ubrań niezakrywających bielizny;
5. emblematów i napisów sugerujących przynależność do subkultur oraz
jaskrawych, błyszczących aplikacji i wzorów;
6. farbowania włosów, awangardowych fryzur (jeżeli chłopiec posiada długie
włosy, na terenie szkoły są one spięte w „kucyk’;
7. makijażu, kolorowych paznokci;
8. ekstrawaganckiej biżuterii;
9. podczas zabaw szkolnych „wyzywającego makijażu” i roznegliżowanych
strojów.

G. Poprzez „spóźnienie celowe” rozumie się spóźnienie śródlekcyjne z winy ucznia.

UWAGA. Rodzic (prawny opiekun) zobowiązany jest usprawiedliwiać spóźnienia ucznia na pierwszą godzinę lekcyjną na takiej samej zasadzie jak usprawiedliwienia nieobecności w szkole.

KRYTERIA OCEN doc.pdf.

Copyright © 2015 Szkoła Podstawowa nr 64 w Krakowie Im. Tadeusza Kościuszki. Wszelkie prawa zastrzeżone. Frontier Theme
Skip to content